Aktualności

Wyświetlone 1-20 z 142.
1

    Kształcenie na odległość w czasach pandemii

Kształcenie na odległość w czasach pandemii
Pandemia COVID-19 już wiosną zmieniła życie ludzi, zarówno w wymiarze społecznym, jak i indywidualnym. Po chwilowym, wakacyjnym oddechu, sytuacja się powtarza. W kontekście sytuacji gorące i aktualne staje się pytanie, czym w ogóle jest szkoła? Czy może ona działać jako coś dziejącego się między ludźmi, poza budynkiem i planem lekcji? A jeśli tak, jak radzą sobie z realizacją takiej szkoły ludzie, który zostali z dnia na dzień, bez przygotowania, wtłoczeni w jej ramy? Polecamy artykuł NAUCZYCIELKI I NAUCZYCIELE WOBEC KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ W CZASIE PANDEMII COVID-19.ANALIZA RAPORTU Z BADAŃ Sylwii Jaskulskiej i Barbary Jankowiak

2

    Jak pomóc wspólczesnym śnieżynkom?

Jak pomóc wspólczesnym śnieżynkom?
Współczesne pokolenie, porównywane do płatków śniegu (Generation Snowflake, prof. Jonathan Haidt z Uniwersytetu Nowojorskiego) - nie ma lekko. Z jednej strony kruche i delikatne, wątpiące we własne możliwości, skłonne do dramatyzowania musi zmagać się z codziennymi problemami i presją, teraz dodatkowo wzmocnioną przez sytuację z pandemią. Dziś polecamy fantastyczny tekst dr Moniki Just na temat emocji i sposobów na ich opanowanie - Mindfulness, drama procesualna, design thinking - doskonale opisane, do zastosowania "od ręki"...

3

    Drodzy Nauczyciele! Pamiętajmy - Maslow przed Bloomem!

Drodzy Nauczyciele! Pamiętajmy - Maslow przed Bloomem!
Co to oznacza? "Najpierw w edukacji zdalnej musimy zadbać o dobrostan uczniów (i wszystkich innych osób zaangażowanych w edukację), a dopiero później możemy zajmować się skuteczną dydaktyką. Jest to oczywiście perspektywa nauczyciela, ale oddaje istotę sprawy w odniesieniu do wszystkich grup." - tak twierdzi dr hab. Jacek Pyżalski, autor kolejnego tekstu z najnowszego Meritum. Czy jest możliwe budowanie relacji w edukacji zdalnej? 

4

    Zdalna edukacja w czasach pandemii

Zdalna edukacja w czasach pandemii
Edukacja zdalna - pożądana oczywistość czy przykra konieczność? Jakie jest Wasze zdanie? Jak były jej blaski i cienie oraz, co najważniejsze, czy będziemy potrafili wyciągnąć z niej wnioski na najbliższe miesiące? Jakkolwiek będzie, musimy pamiętać, że "Nie można efektywnie kształcić bez budowania pozytywnych relacji i spotykania się nawet w tak niecodziennych warunkach, jak czas izolacji społecznej w czasie pandemii". Tekstem dr hab. Małgorzaty Żytko rozpoczynamy publikację cyklu artykułów z najnowszego numeru Edukacja po drugiej stronie lustra.

5

    Zdalne nauczanie - rzeczywistość czy potrzeba chwili?

Zdalne nauczanie - rzeczywistość czy potrzeba chwili?

Czy nauczanie zdalne może łączyć podstawowe działania edukacyjne z budowaniem relacji z uczniami? Jak szybko podejmujemy działania zmieniające nasze przyzwyczajenia, dostosowując formy organizacji spotkań z uczniami? Jakie warunki są niezbędne, by zdalna edukacja miała szansę stać się efektywną formą pracy? Odpowiedzi na pytania znajdziecie w artykule Stanisława Szulca ZDALNE NAUCZANIE – RZECZYWISTOŚĆ CZY POTRZEBA CHWILI? Polecamy!

6

    O słowie i emocjach...

O słowie i emocjach...

Nauczycielu, szczególnie młody... podstawą Twojej Nauczycielskiej Mocy jest świadomość i rozumienie swoich emocji, a także emocji swoich podopiecznych. Wiem, że często jesteś zagubiony i boisz się lub jesteś na nie wściekły! (zarówno na dzieci, jak i na własne reakcje...). To dlatego, że Ci zależy, a bycie Nauczycielem jest dla Ciebie ważne... Z okazji czwartku polecamy artykuł O SŁOWIE I EMOCJACH – KOMUNIKACJA W PRACY NAUCZYCIELA Izabeli Wrzesińskiej.

7

    Czy zdalna edukacja jest zmianą innowacyjną?

Czy zdalna edukacja jest zmianą innowacyjną?

Heraklit z Efezu powiedział, że „jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”... ostatnio doświadczyliśmy dużo zmian (żeby nie powiedzieć - zbyt dużo...). Jedną z takich zmian była konieczność opanowania i zorganizowania edukacji zdalnej. Polecamy artykuł Marii Sykut - CZY ZDALNA EDUKACJA JEST ZMIANĄ INNOWACYJNĄ?

8

    Oczekiwania vs rzeczywistość...

Oczekiwania vs rzeczywistość...

Jeśli Twój zapał słabnie – wstań i idź! Jeśli nie rozumiesz – zapytaj, jeśli potrzebujesz pomocy – poproś o nią, a potem wstań i idź! Bo – jak każdy człowiek – masz prawo wątpić, zniechęcać się i denerwować. Masz prawo zmienić zdanie i wybrać inną drogę. Ale najpierw spróbuj zawalczyć – o siebie i innych! Polecamy artykuł - rozmowę z nauczycielami, doradcami metodycznymi.

9

    Młodzi nauczyciele potrzebni od zaraz...

Młodzi nauczyciele potrzebni od zaraz...

Jaką rolę odegrają młodzi nauczyciele w rozwoju i podnoszeniu jakości kształcenia branżowego? Czy znasz ich atuty? Odpowiedź znajdziesz w artykule Teresy Kazimierskiej wraz z płynącymi z doświadczenia i serca radami dla „nowicjuszy” i nauczycieli o krótkim stażu zawodowym.

10

    "Bocian", czyli jak znaleźc własną drogę

"Bocian", czyli jak znaleźć dalszą drogę...

Nauczycielskie spotkanie – okazja do wspomnień, ale też refleksja dotycząca początku drogi zawodowej. Które kompetencje były i są najważniejsze; jakie atuty ma dzisiejszy nauczyciel na starcie? W rozmowie Katarzyny Szymańskiej i Anny Krusiewicz czytelnik znajdzie obraz pracy nauczyciela przez pryzmat ich zawodowych doświadczeń. Opowiedzą, jak autentyczność i dystans do siebie nie pozwalają popaść w rutynę.

11

    Jak pierwszak...

JAK PIERWSZAK. SPOSOBY NA DOBRY POCZĄTEK I DALSZY CIĄG....
..Tym razem nie mówimy jednak o Pierwszakach, którzy przyszli do szkół wprost z przedszkoli, ale o Pierwszakach - Nauczycielach, którzy rozpoczynają pracę. Zapraszamy do lektury artykułu Jolanty Okuniewskiej, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, która w 2015 roku znalazła się w finale 50 najlepszych nauczycieli świata w konkursie Global Teacher Prize.

12

    Tutoring w pracy nauczyciela...

Tutoring w pracy nauczyciela...

Autorka artykułu "Tutoring w pracy nauczyciela...", Dorota Cichecka, przekonuje, że schemat wspólnych działań stażysty i jego tutora-opiekuna daje szansę na budowanie warsztatu pracy, na stawanie się nauczycielem, ciągle lepszym, ciągle uczącym się – w poczuciu spokoju, czasu na własny rozwój, we własnym tempie.

13

    Kim jestem, jak widzą mnie inni?

Kim jestem, jak widzą mnie inni?

"Kiedy poznajesz kogoś albo spotykasz się z kimś dawno niewidzianym i pyta Cię, co robisz? – to z dumą odpowiadasz jestem nauczycielem, czy raczej „kręcisz coś naokoło”?..."
Polecamy artykuł KIM JESTEM, JAK WIDZĄ MNIE INNI? – PORTRET MŁODEGO NAUCZYCIELA, którego autorką jest Beata Kossakowska.

14

    Warsztat nauczyciela w czasach wyzwań

Warsztat nauczyciela w czasach wyzwań

Jak stać się dobrym nauczycielem w czasach kolejnych wyzwań, z którymi zmierzyć musi się szkoła? Na pewno nie jest to łatwe... Ale możliwe!
Dziś polecamy artykuł WITOLDA KOŁODZIEJCZYKA, adiunkta w Akademii Pomorskiej w Słupsku, redaktora naczelnego miesięcznika „Edukacja i Dialog”.

15

    Nauczyciel na starcie - nowy numer Meritum

Nauczyciel na starcie - nowy numer Meritum

Już jutro startuje nowy rok szkolny, a my startujemy z nowym numerem Meritum, który w całości jest poświęcony nauczycielom rozpoczynającym swoją pierwszą pracę...Tradycyjnie na naszym profilu Facebook będziemy zamieszczać kolejne artykuły, a dla niecierpliwych cały numer w formie Flippbooka

16

    List do początkującego nauczyciela

List do początkującego nauczyciela

Już za kilka dni większość z nas rozpocznie kolejny etap w swoim życiu...nowy rok szkolny, nowa klasa, nowa praca... Każda z tych sytuacji może generować zarówno stres i niepewność, jak i ekscytację, ciekawość nieznanego. Dla tych, którzy razem z pierwszym dzwonkiem rozpoczną swoją przygodę z edukacją, polecamy fantastyczny artykuł adresowany do początkującego nauczyciela. Jego autorem jest Jacek Jakubowski, superwizor, psycholog. Tekstem rozpoczynamy kolejny cykl artykułów z najnowszego numeru. Miłej lektury!

17

    Meritum w nowej odsłonie!

Znacie ten dylemat - gazeta papierowa z jej charakterystycznym zapachem i szelestem stron czy nowoczesna forma elektroniczna z możliwością czytania w każdych okolicznościach? Zapobiegając rozterkom, wychodzimy na przeciw oczekiwaniom obydwu stron i proponujemy zarówno klasyczne wydanie papierowe, jak i wersję elektroniczną z - uwaga! - fantastycznym szelestem w tle (zapachu wprawdzie jeszcze nie ma, ale pracujemy nad tym). Sami zobaczcie!

18

    Uczeń uzdolniony informatycznie - jak wspierać?

Uczeń uzdolniony informatycznie - jak wspierać?

Uczeń zdolny z pomocą technologii wielu rzeczy sam się nauczy, ale kierunek i drogę powinien wskazać nauczyciel - nie musi koniecznie sam być mistrzem programowania czy korzystania z technologii. Tak twierdzi Małgorzata Rostkowska z OEIiZK, autorka kolejnego artykułu poświęconego wspieraniu ucznia uzdolnionego informatycznie. Polecamy!

19

    Uwaga, czy są teraz w sieci nauczyciele informatyki? Wiadomość dla Was!

Uwaga, czy są teraz w sieci nauczyciele informatyki? Wiadomość dla Was!
WITOLD KRANAS – z wykształcenia astronom, z zamiłowania nauczyciel przedstawia w swoim artykule kilka portali zawierających dobre materiały do pracy z uczniem zdolnym. Jednak zapewne w dobie pandemii sprawdzą się w pracy z wszystkimi uczniami...

20

    Hybrydyzacja orbitali atomowych - co to takiego? I jak to wytłumaczyć uczniom?

Hybrydyzacja orbitali atomowych - co to takiego? I jak to wytłumaczyć uczniom?
Chemia to przedmiot, który przez większość uczniów na różnych etapach edukacji uważany jest za trudny, dla wielu całkowicie abstrakcyjny. Niewątpliwie nauka chemii wymaga od młodego człowieka dużej wyobraźni, bo jak inaczej zrozumieć np. hybrydyzację orbitali atomowych, tworzenie wiązań chemicznych czy procesy dysocjacji i elektrolizy? Zatem w jaki sposób nauczyciel powinien przekazywać wiadomości i umiejętności tak, aby uczeń nie tylko je zrozumiał, ale był też zaangażowany poznawczo? Poznajcie sposoby rekomendowane przez Justynę Kamińską – pracownika Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, chemika z zawodu i z pasji.

Meritum