Aktualności

Wyświetlone 1-20 z 104.
1

    MARKPIW - zapraszamy do projektu!

MARKPIW - zapraszamy do projektu!

Drodzy Czytelnicy, przed Wami numer szczególny...W założeniach miał być poświęcony promocji projektu Mazowiecka Akademia Rozwoju Kompetencji Pracowników Instytucji Wspomagania (MARKPIW), ale już na etapie zapraszania Autorów do współpracy okazało się, że promocja projektu jest tylko pretekstem do holistycznego spojrzenia na rozwój szkół i placówek oraz osób zajmujących się doradztwem i wspomaganiem.

2

    Dlaczego grzeczność nie jest łatwa, ale ważna?

Dlaczego grzeczność nie jest łatwa, ale ważna?

Takie pytanie może zadać uczniom wychowawca, pedagog, wychowawca świetlicy – każdy nauczyciel, który chce zainspirować uczniów do pracy nad sobą; nauczyciel, który postawi przed uczniami wyzwanie i będzie wsparciem w poszukiwaniu rozwiązań...Zapraszamy do lektury niezwykle bogatego w pomysły artykułu Anny Krusiewicz i Katarzyny Szymańskiej.

3

    Innowacyjne działania nauczycieli

Innowacyjne działania nauczycieli

W jaki sposób kształcić kompetencje przyszłości w szkole, w której dominują podawcze metody nauczania, a wizja potrzeb uczniów wydaje się skomplikowana, ukierunkowana na holistyczny rozwój uczniów? Jest wiele sposobów, trudno je wartościować, jednak do mocno rozwijających się w ostatnim okresie należą STEAM i eduSCRUM. Czym są i jak je stosować? O tym w artykule dr hab. Marleny Plebańskiej. Polecamy!

4

    Polskie szkoły szkołami dla innowatorów

Polskie szkoły szkołami dla innowatorów

Profesor Jan Fazlagić, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu uważa, że największym problemem dla rozwoju kompetencji proinnowacyjnych w szkołach jest system egzaminów, który szkodzi zarówno innowacyjności nauczycieli, jak i kreatywności uczniów. A jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Zapraszamy do lektury artykułu!

5

    Sztuka eksperymentowania

Sztuka eksperymentowania

Wyobraźcie sobie, że 4 mln zdjęć opublikowanych w latach 1936 - 1972 na łamach amerykańskiego magazynu Life zostało "ożywionych" i obecnie stanowi interaktywną encyklopedię dostępną dla każdego. Eksperyment nazywa się Life Tags i jest jednym z przykładów oryginalnych eksperymentów, które mogą inspirować i poszerzać zainteresowania. Szczegóły w artykule Elżbiety Pryłowskiej-Nowak.

6

    Animacja poklatkowa wzmacnia terść przekazu

Animacja poklatkowa wzmacnia terść przekazu

Według Marshalla McLuhana, amerykańskiego antropologa, medium, które wybieramy, aby przekazać innym jakąś treść, jest przedłużeniem nas samych. Przekładając tę tezę do edukacji, możemy zastanowić się jaka forma przekazu wzmocni treść? Może odpowiedzią jest animacja poklatkowa? W artykule Marty Kaweckiej-Smolińskiej znajdziecie szereg informacji o możliwościach analizy, syntezy i kreacji jaką daje animacja poklatkowa.

7

    Jak "zaprogramować" inżyniera?

Jak "zaprogramować" inżyniera?

Z pewnością wielu z Was zgodzi się z autorką kolejnego artykułu, że łącząc programowanie i obsługę różnego rodzaju czujników, serwomechanizmów, silników lub innych urządzeń elektronicznych można z powodzeniem rozbudzić w młodych ludziach pasję inżynierską. Pomocna będzie w tym z pewnością płytka micro:bit. Więcej na ten temat znajdziecie w artykule dr Katarzyny Olędzkiej.

8

    Co z tą matematyką...?

Co z tą matematyką...?

Poziom nauczania matematyki był tematem numer 1 przez kilka ostatnich dni. Pytanie - czy zawieszenie tego przedmiotu na maturze w jakikolwiek sposób rozwiąże problem, wydaje się pytaniem retorycznym. Zanim jednak zapadną jakiekolwiek decyzje, polecamy artykuł o nowych technologiach na lekcjach matematyki. To doskonałe źródło inspiracji do nauczania królowej nauk w ciekawy i nowoczesny sposób. Im więcej uczniów polubi matematykę, tym większa szansa, że nie padną więcej podobne propozycje...

9

    Jakiej szkoły potrzebujemy dziś, aby sprostać wyzwaniom jutra?

Jakiej szkoły potrzebujemy dziś, aby sprostać wyzwaniom jutra?

Takim pytaniem rozpoczyna swój artykuł Katarzyna Trojańska, zachęcając w swoim tekście do prowadzenia STEAM-owych lekcji. Jak podkreśla autorka, zadanie nie jest łatwe, ponieważ polski system edukacji przedmiotowej znacznie utrudnia realizację tego modelu nauczania. Nie jest jednak niemożliwe. To wręcz konieczność pokazania uczniom, że świat jest złożony, że muzyka nie istnieje bez matematyki, a przyroda bez chemii. Dzięki temu będą mogli dostrzegać i rozwiązywać problemy istniejące w realnym świecie.

10

    STEAM - kształcenie kompetencji przyszłości

STEAM - kształcenie kompetencji przyszłości

Nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka - to pięć kluczowych bloków tematycznych, których rozwijanie w ramach projektu wspiera innowacyjne, niestandardowe myślenie oraz twórcze rozwiązywanie problemów. Efektem finalnym jest zaspokojenie prawdziwych potrzeb gospodarki XXI w. STEAM sprawdza się w kształceniu wszystkich uczniów na każdym poziomie edukacyjnym. Więcej na temat znanego na całym świecie sposobu kształcenia w artykule dr hab. Marleny Plebańskiej.

11

    Konkurs "Niezwykły uczeń"

Konkurs "Niezwykły uczeń"

W świecie, w którym rywalizacja jest synonimem relacji międzyludzkich, a pierwsze miejsce na podium świadczy o wartości człowieka empatia, zrozumienie, bezinteresowna pomoc mogą wydawać się archaizmem świadczącym o słabości. Dlatego, aby nie pogubić się w destrukcyjnych trendach, warto promować dobroć, przyjaźń, współpracę. Szczegóły na naszym profilu Facebook

12

    Słów kilka o równowadze miedzy światem w chmurach a tym na ziemi

Czym w dobie mediów społecznościowych jest prawo do prywatności oraz jak chronić wrażliwe dane - między innymi takie zagadnienia porusza w swoim artykule Rafał Lew-Starowicz. Polecamy!

13

    Czy Korczak miałby konto na fejsie?

Jak myślicie, ilu znajomych miałby Janusz Korczak na FB? Ilu followersów na Instagramie podążałoby za jego ideą? Biorąc pod uwagę fakt, że doceniał potencjał komunikacji zapośredniczonej - w Domu Sierot skutecznie działała poczta wewnętrzna ds. wyjątkowo trudnych - możemy podejrzewać, że byłby jednym z aktywniejszych członków portalu społecznościowego. O zaletach Facebooka jako narzędzia ułatwiającego dialog opowiada w swoim artykule Ewa Kędracka-Feldman. Polecamy!

14

    Karykatura świątyni skupienia

Karykatura świątyni skupienia
"Każdy krok postawiony na lastrykowej podłodze, każde tupnięcie nauczycielskich szpilek, każdy przyspieszony bieg spóźnionego ucznia czyni ze szkoły przestrzeń kakofonicznej percepcji i karykaturę świątyni skupienia..." - tak o przestrzeni szkolnego budynku pisał w 2013 r. prof. Aleksander Nalaskowski. Czy coś się zmieniło od tego czasu? W Jubileuszowym numerze przypominamy artykuł i zachęcamy do refleksji...

15

    A na początku była tabelka...

A na początku była tabelka...

Pytanie dla wnikliwych oraz mniej lub bardziej "ciekawskich" - czy zastanawialiście się kiedyś, jak powstaje nasz numer? Chodzą słychy, że zatrudniamy świstaki, bo przecież nasza Redakcja składa się z niezbyt liczebnego (ale z werwą ;-) zespołu nauczycieli konsultantów, którzy na co dzień prowadzą szkolenia, doskonalą nauczycieli, realizują politykę oświatową Państwa...i teoretycznie trudno czasem te zadania połączyć. Zatem podejrzenia o tajnej współpracy się pojawiają. Jak jest naprawdę? O tym opowiada Janina Ziętek, Redaktor Naczelna Meritum.

16

    Jubileusz MERITUM!

Jubileusz MERITUM!

Ależ ten czas leci! 50. numer naszego Kwartalnika już czeka na naszych Czytelników! A w nim same perełki - pieczołowicie wybrane, najciekawsze, najbardziej aktualne artykuły, które pojawiły się w naszym magazynie w ciągu ostatnich 12 lat. Zapraszamy do lektury!

 

17

    Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam...

Polecamy świetne i sprawdzone propozycje edukacji środowiskowej poza murami szkoły wprost z Zespołu Szkół nr 3 w Płocku. Autorami artykułu są Joanna Lipka i Bogdan Majewski, nauczyciele geografii.

18

    Skąd się biorą warkocze komet?

Skąd się biorą warkocze komet?

Cóż...najlepiej odpowiedzieć na to pytanie wykonując razem z uczniami właściwe doświadczenie. Jak zapewniają dr Ryszard Gabryszewski, dr Małgorzata Królikowska-Sołtan oraz Paweł Z. Grochowalski - autorzy artykułu "Kometa w szkole", bez problemu można wykonać je w sali lekcyjnej. Zapraszamy po wskazówki

19

    Mieć oczy szeroko otwarte, czyli spotkanie ze znanymi gwiazdami w Płocku

Mieć oczy szeroko otwarte, czyli spotkanie ze znanymi gwiazdami w Płocku

Jak wyglądają na co dzień? Jakie preferują układy i dlaczego tylko z pozoru są sobie bliskie? Które słyną z chroniących sekrety wyglądu lodowych czap, a które wolą minimalistyczny design pierścieni? Największe gwiazdy bez tajemnic - tylko w naszym Meritum! Polecamy fantastyczny artykuł Grzegorza Kamińskiego, nauczyciela jednej z najstarszych szkół w Polsce.

20

    Mała Ojczyzna kartograficzna

Mała Ojczyzna kartograficzna

Silniejsze niż dotychczas akcentowanie treści dotyczących najbliższego otoczenia - Małe Ojczyzny - to jedna z najistotniejszych zmian w nowej podstawie przyrody i geografii. Nowością jest również analiza i ocena krajobrazu. Więcej na ten temat można znaleźć w artykule dr Jolanty Koryckiej-Skorupy i Tomasza Nowackiego.

Meritum